:: Ichi go ichi e (een moment, een ontmoeting)


There are many kinds of time:
time moving to a goal,
time cut into unrelated moments,
time in repeating cycles,
time spreading out like a landscape.

Ichi go ichi e seems to ignore those large patterns and to concentrate on the
unrepeatable moment. But this is a moment compressed, where a tiny room,
a few flowers and a simple ritual invite concentration on a few objects that fill
the hour but also awake the absence that gives them meaning.



Een motto uit de japanse theeceremonie, waardoor Ann Derkx zich in haar
werk sterk laat inspireren. De vier karakters drukken een levenshouding uit,
die Ann verbeelding geeft in haar werk.

Het is voor mij net als de blinddruk van haar naam; in al haar werk laat ze
een merkteken achter door haar sterke, sobere beeldtaal. ’Less is more’ geeft
zo elk kunstwerk zijn eigen concentratie en gelaagdheid.

Zoals een zentekst het innerlijk denken en voelen memoreert, zo werkt Ann
met de door haar gekozen materialen en eenvoudige vormen om te reflecteren
op wat er achter schijnbare eenvoud schuilgaat. Een inituitief proces,
‘I am my shadow’, zegt ze zelf daarover. Maar ook; ’ik ben steeds van een ander’.

Ann Derkx is afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht,
afdeling autonoom met als specialisatie beeldhouwen en grafiek. Voor beide
richtingen geldt dat beheersing van techniek essentieel is om tot vrije toepassing
te kunnen komen. Materiaal wordt dienstbaar gemaakt aan de beeldende kracht
van haar werk. Steen, hout, papier, klei, foto, ets, tekening en tekst worden
beurtelings of gezamenlijk ingezet om tot optimale uitdrukking te komen.

De keuze om te putten uit een grote verscheidenheid aan materialen en
beurtelings in het platte vlak en meer dimensionaal te werken, maakt het
signatuur van Ann Derkx haar werk sterk. Heldere vormtaal wordt verbonden met
de schijnbare toevalligheid van het moment; een flard tekst, een dichtregel, een
voorwerp dat zijn afdruk plotseling nalaat. Met geconcentreerde opzet lijkt toeval
gecreëerd, het eeuwige van de vergankelijkheid, een moment getoond. Het werk
van Ann laat zich voor mij dus vooral lezen als een paradox.

Schijnbare tegenstrijdigheid zit ook in de stilering van de vormtaal; zelfs in de
meest letterlijke zin. Het monumentale wordt op papier in bescheiden formaat
getoond en het drie dimensionale monumentale werk is minutieus en precies.
Monumenten zijn er ook in de letterlijke zin van het woord. In opdracht geeft Ann
beeld aan gebeurtenissen die men wil herdenken. In toewijding; er steeds voor een
ander zijn, maar altijd met gebruik van de eigen beeldende kracht. Ieder beeld is
een moment van stilte en ontmoeting.

Het werk verleidt je om de ruimte te verkennen tussen beeld en taal,
tekens en betekenis, het universele of een intieme gedachte.
Het labyrint te volgen van het andere en het eigene.
Het is het handschrift van het werk van Ann Derkx.

Iedere ontmoeting, is een kans, ook voor de bezoeker van deze site.
Ichi go ichi e.




Coaching in de Cultuur
Carolien van der Schoot
coach, trainer, adviseur

5_portret-02.jpg
 Ann Derkx